Det nedre räcket framför Sofialäktaren där banderollerna hänger såg lite annorlunda ut i måndagens match mot IFK Göteborg. Som några redan har noterat hängde Ultra Caos Stockholms gruppbanderoll upp och ner under matchen. Något som för en utomstående kanske uppfattades som märkligt, men det finns en enkel förklaring. Anledningen till denna handling var för att markera gruppens missnöje med polisen och deras insats innan matchen.

I måndags blev det nämligen återigen tydligt hur polisens agerande i samband med fotboll syftar till att skapa provokationer hos supportrar. Polisinsatsen var oproportionerligt stor (hörde vi resursbrist?) och kantad av övervåld med batonger och pepparspray. Dessutom blev en majoritet av gruppens medlemmar bortbussade innan matchen på mycket oklara grunder.

Ordningsmakten slår ofta hårt mot oss supportrar. Det fick vi se prov på i måndags. Men oavsett hur ont det än gör att få ett batongslag visar vi gång på gång att vi inte tänker falla.